miercuri, 31 iulie 2013

Cum sa te promovezi

Ti s-a intamplat vreodata sa fii atat de entuziasmat de materialul pe care tocmai l-ai pregatit, incat de-abia astepti sa il prezinti lumii intregi? Sau sa reusesti sa iti organizezi atat de bine prezentarea in public, incat sa consideri ca este una dintre cele mai bune pe care le-ai realizat pana atunci? Trecand prin astfel de momente in viata, te face sa realizezi creativitatea de care esti capabil si mai ales calitatea pe care o creezi.

De asemenea, imediat dupa ce ai finalizat un asemenea material, fie ca este discurs, prezentare publica, seminar sau workshop, ai tendinta sa impartasesti totul cu lumea inconjuratoare. Ca un plus, mai ai si tendinta sa intri pe Facebook si sa trimiti o postare plina de entuziasm, multumind lui Daniel Goleman pentru cartile pe care le-a scris, datorita carora, ti-au venit zeci de idei, de foarte buna calitate.

Pe deasupra, incepi repetarea si perfectionarea materialului cu cateva zile bune inainte de momentul zero, al evenimentului. Cunosti fiecare cuvant, fiecare gest pe care il vei spune, fiecare activitate pe care o ai de facut, in corelatie cu fiecare slide din prezentarea power point, fisele de lucru stau bine aranjate in mape. Chiar si persoana draga repeta alaturi de tine, chiar si pisicul si catelul stie ce va urma. Totul este exact asa cum trebuie sa fie.

Si... vine si ziua ce mare. Avand camasa calcata, cravata proaspat cumparata, ajungi in sala cu o ora inainte de incepere, cum este normal sa faci, doar esti un profesionist in public speaking. Impreuna cu organizatorul evenimentului, aranjezi fiecare scaun, fiecare masa. Mapele sunt la locurile lor, alaturi de sticlele de apa si de creioane, care au numele tau pe el. Proiectorul este functional, flipchartul se gaseste exact in pozitia in care trebuie sa fie, prezentarea functioneaza de minune, practic esti la fel de pregatit precum Steve Jobs inainte de prezentarile sale memorabile.

Si te uiti la ceas: mai sunt 10 minute. Arunci o privire in sala, a aparut un singur participant. Usor, devii putin stresat. "Mai este timp, sigur vor ajunge in 15 minute maxim. Vor fi 14 participanti cat am preconizat, doar am cel mai bun material de pe piata" iti spui in gand. Au trecut inca 5 minute de la ora inceperi si in sala tot un singur participant. "Hmm". Il privesti pe acesta, el de-asemenea te priveste, este pentru prima data cand participa la trainingurile tale si nu prea cunoaste cat esti de profesionist, incepand sa considere ca nu este in locul tocmai potrivit. Mai trec inca 20 minute, esti de ceva timp in intarziere cu momentul de incepere si in sala este acelasi numar: tu, organizatorul si o persoana.

Este timpul sa iei o decizie hotaratoare pentru timpul tuturora. Este momentul sa anunti anularea trainingului, sa strangi tot si sa pleci acasa si sa speri ca data viitoare va fi mai bine, doar esti un om cu multa speranta, neuitand sa chemi acel invitat la urmatorul eveniment.

Haideti sa analizam putin. Ce s-a intamplat, de fapt? Materialul a fost bine pus la punct, consumabilele la fel, sala a fost aranjata optim, tu foarte bine pregatit. Si totusi. ce nu a functionat? Poate nu ai avut in vedere ca poti sa ai cel mai bun training din univers, daca nu ai cu cine sa il lucrezi, va fi doar pentru tine. Tocmai din acest motiv este foarte important sa stii sa te promovezi ca si trainer pe piata. Este important sa intelegi ca tu esti o persoana publica si este bine sa inveti modalitati prin care sa tragi persoane interesate de trainingurile tale. Acest aspect deosebit de important poarta numele de PROMOVARE.

Voi dezbate in urmatoarele randuri acest subiect, deoarece este unul de importanta cruciala in meseria de trainer si vorbitor in public. Ca si experienta personala, pot spune ca am fost implicat activ in foarte multe activitati de training sau public speaking, in calitate de trainer participant sau organizator, adunand zeci de ore in fata audientei, pentru a observa acest lucru, putand accesa portofoliul personal de pe acest blog.

Exista mai multe tipuri de promovare: offline si online, fiecare din ele avand secretele si trucurile sale. Voi incepe cu mediul offline, pentru a te promova eficient, este bine sa cunosti putin marketing, caci vei avea nevoie din plin de acest domeniu. Si astfel, vei invata ce inseamna sa faci profesionist un afis de event, vei invata care sunt locurile unde sa le amplasezi, ca sa aiba cat mai multa vizibilitate, vei gasi variantele cele mai bune din punct de vedere al raportului calitate/pret in timp, caci unele aviziere nu sunt tocmai gratis. Spre exemplu, anul trecut, pentru un afis A4, la avizierele ADP, se solicita de catre cei de la institutia publica: 2.5 lei/afis/locatie/zi. Nu este foarte mult, insa vei avea de luat in considerare cate afise vrei sa pui prin oras, cate zile, si mai ales in ce locatii, tinand cont si de cati trecatori vor vedea afisul tau. Facand un calcul sumar, vei intelege ca te costa aproximativ 250 de lei pentru 10 zile de promovare in 10 locatii diferite din oras. Daca te incadrezi in buget, merita, daca nu, trebuie sa iei in considerare locatiile care sa accepte gratuit sa iti amplaseze afisul in spatiul lor, doar ca este bine sa analizezi daca evenimentul tau are legatura cu principiile locurilor respective. Nu prea poti sa organizezi formare ca barman si sa iti promovezi eventul intr-o biblioteca publica.

O alta modalitate pe care poti sa o incerci: sa imparti fluturasi in diverse zone populate ale orasului, doar sa ai in vedere ca sa iti si aduca participanti la training. Tot timpul sa iei in calcul ROI-ul, adica Return of Investment, este cel mai important aspect, pe care il ai de luat in considerare, in faza de promovare. Mai sunt si alte metode de promovare, insa cea mai importanta este promovarea emotionala.

De curand am initiat un proiect foarte mare: Antreprenorul Emotional si am inteles ce inseamna sa promovezi emotional, una dintre metode fiind binecunoscuta "word to mouth" cunoscuta ca si recomandare. Gaseste oameni sa te recomande si vei avea cumparatori pentru evenimentele tale, ignora acest lucru si vei avea mai mult de muncit. Insa, chiar daca esti recomandat, nu trebuie sa te culci pe o ureche, ofera tot timpul calitatea maxima.

Si ajungem si la mediul online. Sunt multe platforme de Social Media, multe modalitati de promovare. Poti sa ai un site, sau un blog pe care sa scrii diverse articole, astfel fiind citit si starnind interes. Poti sa folosesti Google Ads, insa fii atent la ROI-ul de care mentionam anterior. Este important sa nu pierzi din vedere cea mai mare platforma online si aceea fiind Facebook-ul.

Mi-a luat ceva timp pana am inteles cum se face o postare, cum se adapteaza la publicul tinta, cum sa adaugi textul de impact major, care sa atraga si sa starneasca interes, cum sa creezi un event pe facebook, cum sa faci textul de event, ca sa exprime cat mai mult cu cat mai putin, de asemenea puterea culorilor si a imaginii, si multe altele. De toate acestea trebuie sa tii cont in activitatea ta pe facebook, daca doresti sa ai succes si sa te promovezi eficient online.

Tocmai din acest motiv am creat un training in care am pus toate cunostintele practice, la care am ajuns dupa mult timp de incercat si experimentat. Pentru mai multe detalii puteti sa accesati linkul:
https://www.facebook.com/events/397040733733801/?fref=ts

Va multumesc pentru ca ati parcurs pana la final.
Cu stima,
Razvan Curcubata
Vorbitor in Public si Antreprenor Emotional

luni, 22 iulie 2013

Iarna nu-i ca vara

Acum 15 ani presedintele nostru actual facea o afirmatie, care a ramas in istorie. Pe atunci dl. Traian era ministrul transporturilor si afirmatia sa avea un alt inteles. Uimitor insa, in training aduce o alta perspectiva acest citat, caci cei care sunt traineri au observat ca sunt anumite anotimpuri ale trainingului. Tocmai din acest motiv este foarte important sa ne adaptam cursurile pe care le facem, in functie de perioada in care le sustinem. 

Veti observa ca perioadele optime pentru cursuri sunt cele de primavara - toamna. Pe timp de vara, oamenii isi doresc sa iasa la iarba verde, sa se plimbe prin natura si mai ales sa lase in urma asfaltul oraselor si sa plece in concedii, de aceea nu este indicat sa chemi participanti la training in sali, pe timpul verii, recomandat fiind sa pui la punct bootcamp-uri sau tabere de instruire, la munte sau la mare.

Un singur domeniu ar putea fi exploatat pe timpul verii, dar doar pana in maxim Iulie, si acela este domeniul Business. Am spus maxim Iulie, deoarece din a doua jumatate a lui Iulie, pana la sfarsitul lui August, incepe o perioada incarcata de concedii si de relaxare. Este stiut ca omul istet isi face iarna car si vara sanie, tocmai de aceea, omul de business care doreste sa isi dezvolte afacerea, va pune la punct, in aceasta perioada, planul pentru urmatorul an si va face tot posibilul sa se instruiasca cat mai mult in domeniul sau de activitate.

Si astfel, cu flipchart, fara flipchart, intr-un colt de natura, vei strange cativa participanti la un workshop, pe o tema care sa atraga, gen managementul emotiilor, tehnici de relaxare, inteligenta emotionala, creativitate sau inteligenta spirituala si pentru cateva ore (de preferabil 2, maxim 3) vei face diverse activitati care sa implice foarte mult participantii. Sunt recomandate jocuri, exercitii, orice care sa implice dezvoltare motrica, cognitiva, emotionala.

Un astfel de workshop am sustinut sambata, 20 iulie 2013, la Muzeul Satului din Timisoara, in cadrul proiectului Incubator i07, subiectul abordat fiind respiratia corecta. Am prezentat diverse tehnici de respiratie, cum sa respiram corect, pozitia trupului, utilitatea respiratiei abdominale, lucruri de care sunt pasionat de ceva timp, inca dinainte de a deveni vorbitor in public. Ceea ce pot sa afirmin in mod cert, este faptul ca respiratia abdominala m-a ajutat din plin sa sustin discursuri si prezentari publice, si mai ales sa ma relaxez inainte de evenimente, aspect deosebit de important.

Am ales si flipchartul, pentru a prezenta anumite lucruri, chiar daca nu era deosebit de necesar prezenta acestuia. Ceea ce m-a uimit a fost faptul ca, pentru prima data, am scris pe flipchart din pozitia sezut, ceea ce nu poti face intr-o sala de training.

M-am simtit foarte bine si mai ales am inteles ca si participantii s-au simtit in largul lor, ceea ce este cel mai important pentru orice trainer. Un plus al unui astfel de training, pe care l-am observat, a fost faptul ca spatiul si aerul curat ofereau cadrul optim si relaxant de desfasurare pentru intregul workshop. La un moment dat am si avut nevoie sa ne plimbam si sa respiram, realizand respiratie pe pas, ceea ce spatiul din Muzeul Satului ne-a permis din plin sa ne miscam si sa respiram in voie.
 
Un factor foarte important, de care este obligatoriu sa tii cont, este starea vremii. De aceea, atunci cand vei avea activitati in aer liber, este neaparat nevoie sa consulti daca va fi innorat sau daca vei avea parte de soare. Spre norocul nostru, sambata a fost insorit si ne-am putut desfasura in liniste workshopul.

cu stima,
vorbitorul in public


PS: puteti aprecia si pagina Vorbitorul in Public de pe Facebook
Va Multumesc!

luni, 1 iulie 2013

Managementul trainerului

In articolul precedent scriam despre management in training. Abordam perspectiva managementului din cele 3 perspective: structura, timp, implicare sala. Interesant este faptul ca managementul unui trainer implica mult mai mult. Tocmai din acest motiv am ales sa scriu acest articol, in care aduc o completare care oricarui trainer de succes ii va fi utila

Exista 8 perspective ale managementului: analiza, stabilire obiective, planificare activitate, implementare, monitorizare, evaluare, control si feedback. Orice manager cunoaste aceste particularitati ale activitatii de organizare, de altfel nu ai nevoie de prea multe cunostinte, doar sa studiezi putin si apoi sa intelegi.

Avand in vedere ca te afli in acest moment pe un blog de public speaking si nu pe unul de public management, voi readuce ideea in aria vorbitului in public. Astfel, se pune intrebarea, atat de importanta: ce legatura au cele 8 particularitati prezentate mai sus cu trainingul in sine? 

Exact acest lucru voi prezenta in momentele ce tocmai urmeaza.

Si astfel, primul lucru pe care un trainer il face este o analiza, serioasa si minutioasa a nevoilor participantilor, caci de la nevoi pornesti intotdeauna. Sunt mai multe tipuri de traineri: traineri interni, angajati de catre firme sau companii sa instruiasca angajatii acestora din punct de vedere al abilitatilor si competentelor profesionale, mai exista si traineri care sunt contractati de catre companii pentru diverse programe de consultanta si de instruire pe termen mediu sau scurt.

Iar cei din urma traineri sunt aceia care organizeaza open-uri, pe diverse teme din domeniul dezvoltarii personale sau tehnice. A face o analiza, din punctul de vedere a celor din urma traineri, este destul de complicat, deoarece mediul open inseamna ca participantii pot veni din diverse domenii de activitate si cu variate notiuni legate de cultura generala a fiecaruia. Recomand celor care sustin astfel de programe de instruire sa reuseasca sa isi adapteze materialul in functie de participanti, la fata locului.

Revenind la ideea analizei, poti sa analizezi mediul social in care iti desfasori activitatea, deoarece este important sa reflectezi asupra resurselor implicate in activitatea ta, precum timpul pe care participantii il vor petrece la trainingul tau, investitia pe care o vor face, adica banii investiti pentru ceea ce tu le oferi si, nu in ultimul rand zona geografica in care vei sustine trainingul respectiv. Lucruri marunte, insa care chiar conteaza, si dupa ce ai realizat cele de mai sus, este important sa faci o analiza asupra materialului pe care il vei prezenta la trainingul tau. Sa nu uiti, intotdeauna sa iti adaptezi materialul functie de participanti.

Apoi, dupa ce ai facut analiza este momentul sa iti stabilesti obiectivele. Practic acum incepe lucrul efectiv la training. Obiectivele sunt de fapt ceea ce trebuie sa ramana cu participantii, adica acele competente pe care le vei dezvolta prin intermediul activitatilor tale, celor care vor fi parte in trainingul tau. Uimitor sau nu, stabilirea obiectivelor implica mai multe perspective: poti sa iti stabilesti ca scop sa iti imbunatatesti tu insuti tehnica de a fi un bun didact, un alt obiectiv poate fi utilitatea anumitor activitati pe care le vei realiza cu participantii

Se intampla uneori ca anumite jocuri si exercitii de training sa fie mai bine receptionate de catre invitati si astfel sa poti sa legi partea teoretica mai usor de cea practica. De asemenea poti sa ai ca obiectiv trainingul in sine: daca ai reusit sau nu sa iti implinesti obiectivele specifice ale materialului prezentat. Un alt obiectiv pentru cei care fac OPEN-uri este vizibilitatea si receptivitatea, cu cat ceea ce faci tu prezinta mai mult interes, cu atat vei fi mai bine vazut pe viitor, acest lucru facand parte din imaginea ta si din felul in care stii sa fii un brand personal.
Precum Nicu, formatorul meu de formatori ne spunea, intotdeauna sa ai ca obiectiv dezvoltarea de competente pentru participantii la training.

O a treia perspectiva este planificarea activitatii. Dar mai intai, sa facem o mica recapitulare, stii cui te adresezi si ce au nevoie cei care vor fi parte din trainingul tau, din analiza de nevoi, stii care sunt scopurile propuse, iata ca acum este timpul sa ne planificam activitatea.

Ce inseamna efectiv planificarea activitatii?

Foarte simplu: inseamna sa creezi un plan de training, adica sa realizezi o structura a trainingului propriu-zis, in care, in functie de obiective, sa imparti timpul pe mai multe sectiuni, in functie de numarul de ore pe care il vei petrece, si apoi sa adaugi activitatile pe care le vei intreprinde. Voi reveni mai tarziu pentru o detaliere a activitatilor in training, deoarece doar a le mentiona, nu ajuta cu nimic. Aceste tipuri de activitati sunt: prezentarile, energizerele, jocurile de training, discutiile facilitate, exercitiile de training.

Este foarte important sa fii foarte organizat, adica sa pui totul sub forma de tabel: in care vei avea urmatoarele coloane:

1. Sectiunea din care face parte; 2. Obiectiv; 3. Activitate; 4. Resurse; 5. Observatii.

De altfel te ajuta enorm, sa ai printat acest tabel de activitati, ca sa stii tot timpul unde te gasesti in desfasurarea activitatii, nelasand nimic la voia intamplarii. Dupa cum vezi mai sus, exista o sectiune aparte, cea de resurse. Ei bine, vei completa aici, toate acele resurse de care vei avea nevoie pentru activitatile tale. Un lucru important: timpul este o resursa, si de aceea este important sa scrii in tabelul respectiv, cat va dura o sectiune sau o activitate. Nu uita, atunci cand respecti timpul de desfasurare a trainingului, inseamna ca respecti participantii la training.

Dupa ce ai facut toate cele de mai sus, este timpul sa implementezi tot ce ti-ai propus, adica sa incepi lucrul efectiv. Nu voi discuta in acest articol despre promovare, acesta este un alt capitol, dar este foarte important sa gandesti foarte obiectiv promovarea, deoarece prin intermediul ei, vei avea participanti la training.

Si astfel, sa implementam tot ceea ce ne-am propus. Pe marginea analizei efectuate, a scopurilor avute, si a tabelului de mai sus, vei incepe sa pui in practica tot ceea ce poti pentru a obtine acel training de succes. Ce vei face? Vei incepe pregatirea trainingului, apoi vei avea in vedere resursele de care vei avea nevoie, toate acestea intamplandu-se inainte de inceperea trainingului. Sa tii cont de un lucru, repetarea a ceea ce ai de facut este parte din pregatirea trainingului.

Si apoi urmeaza sa pui in scena trainingul in sine.

Din considerente de timp, ma voi opri aici cu acest articol, in articolul urmator voi dezbate si celelalte perspective ramase: monitorizare, evaluare, control si feedback.
  
iti multumesc pentru ca ai parcurs pana la final.
                                             
                                              cu stima
vorbitorul in public