vineri, 24 august 2012

Cum sa faci discursul eficient

Modelul SPIN

Esenta unui discurs foarte bine realizat este constituita din scheletul si din structura acestuia. Este foarte important sa stim de la ce plecam si unde vrem sa ajungem. Cu alte cuvinte, trebuie sa stim scopul in sine, al  discursului nostru.

Pentru a scrie discursul, trebuie să urmezi logica din minte şi sa ai un model ca exemplu.

Am intalnit in manualul OPVP (Oricine Poate Vorbi in Public) unul din acele modele, care te pot ajuta enorm in realizarea acelui discurs memorabil, poarta numele de:


SPIN


S – Situaţie. Descrii contextul în câteva paragrafe. Poti folosi statistici, situatii sau indici referitori la problema dezbatuta

P – Problemă. In acest moment discursul tau il vei axa pe problema respectiva. Aceasta o vei descrie astfel încât să fie foarte evidentă pentru audienţa ta. Este foarte important ca publicul sa realizeze care este scopul respectivului speech.

I – Implicare. In momentul in care ai ajuns in acest stadiu vei incepe sa implici persoanele din sala in rezolvarea problemei. Publicul trebuie sa realizeze ca acea problema este una care ii afecteaza. De asemenea vei prezenta in ce mod ii afecteaza si, mai ales, care sunt schimbarile produse in viata lor, daca intreaga problema s-ar rezolva. Atunci cand vei vorbi unor oameni ce te aştepţi să nu răspundă prea bine la ceea ce spui, poti pune accent pe Implicare. Astfel problema devine acută, iar acest aspect le va atrage atenţia.

N – Nevoie Rezolvată = Soluţie. Soluţia trebuie introdusă cu surle şi trâmbiţe! Ai prezentat în ce context intervine, ai prezentat problema şi de ce este importantă. Este momentul perfect pentru Soluţie. De fapt,tot discursul tau este axat spre rezolvarea unei nevoi. 

Cei mai apreciati vorbitori sunt cei care aduc solutii, nu doar prezinta notiuni generale. Ca sa fac o paralela un agent de vanzari foarte bun este cel ce prezinta solutii, nu doar vinde un produs. De altfel, in momentul in care vorbesti in public, tu devii un agent de vanzari care impartaseste informatie. De aceea este important sa realizezi ca tu, prin informatiile expuse, aduci plus valoare unui grup sau chiar unei comunitati.

SPIN funcţionează la fel. 

Din experienta personala am observat ca fiecare discurs pe care l-am tinut, realizat dupa aceasta structura a dat randament maxim. Publicul a fost receptiv si foarte comunicativ.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu